Feilsøking
Partikkelfilter og turbo
Hvordan kan turbo1 as hjelpe deg?
Vi har lang erfaring innen turboteknikk og har vært i bransjen siden 1992. Vi bistår mange av våre kunder med teknisk rådgivning i forbindelse med feilsøking av og rundt turbo.
Det viktigste først
Hva gjør partikkelfilteret og hvorfor skal jeg feilsøke dette ?

I 2005 kom partikkelfilteret
I 2005 kom partikkelfilteret på dieselbiler og ble standard på alle dieselmotorer etter 2009. Dette for å redusere utslipp iht til nye miljøkrav. All eksosen som dieselmotoren produserer, går gjennom turboen og så gjennom partikkelfilteret, videre gjennom eksosanlegget, før det til slutt slippes ut i nærmiljøet. Selv om ideen med å skape mindre utslipp, er god, så er ofte partikkelfilteret årsaken til mange problemer for bileiere og verksteder.
Hva skjer når filteret blir tett ?
Når partikkelfilter tetter seg, så blir ikke motoren kvitt eksosen på riktig måte. Dette skaper et baktrykk og eksostemperaturen inne i eksoshuset øker. Ved baktrykk og en høyere eksostemperatur kan turboen bli påvirket på flere måter.
- Eksoslekkasje mellom senterdel og eksoshuset på turboen.
- Turboen regulerer ikke som normalt i vnt-mekanismen pga baktrykket.
- Oljelekkasje på luftsiden av turboen.
"HAR DU ET TURBOPROBLEM ? RING TURBO1 ! "
Dette kan du gjøre
Hvordan forhindre eller løse problemet ?
Hvordan forhindre eller løse problemet ?
En dieselbil med partikkelfilter er designet for å brenne rent filteret selv. Dette skjer når bilen brukes på langkjøring og eksostemperaturen er høy. De fleste som kjører en dieselbil i dag, bruker den veldig mye til småkjøring og da tettes filteret. For å fikse problemet med et tett filter kan følgende gjøres.
- Endre kjøremønster. Ved å bruke bilen over lengre strekninger så brennes filteret rent av seg selv. Dette er ofte vanskelig i praksis.
- Rense filteret på et verksted.
- Fjerne partikkelfilteret og software. Dette er ikke helt lovlig, men mange velger dette for å unngå at problemet oppstår igjen.
Bør jeg sjekke dette når jeg setter inn en ny turbo ?
Det tar flere år før et partikkelfilter tettes, men når det først blir tett, så kan turboproblemer oppstå ganske raskt. Så ved et turboskifte der noen av de nevnte “symptomene” vises på turboen, bør partikkelfilteret sjekkes så det ikke oppstår et havari etter kort tid. Les mer om korrekt montering av ny turbo her.
Eller kontakt oss på telefon eller e-post
Kontakt oss for alt innen turbo
Ring oss hvis du bare trenger noen å kaste ball med
I mange tilfeller har du kanskje funnet feilen selv og kan utelukke alle de tingene det ikke er. Men noen ganger kan det være fint å være helt sikker og kanskje vi sammen kommer frem til andre ting det også kan være.