Turbo1 AS

MONTERINGSANVISNING

steg for steg

Når du har kjøpt turbo fra Turbo1 AS

I esken vår finner du de nødvendige pakningene for montering av ny turbo hvis dette er bestilt. 

Her ligger også en returlapp for innsending av den gamle turboen til oss. Denne er ferdig frankert og klistres på toppen av esken så du enkelt kan levere den til posten.

bytteturbo fra turbo1, klistremerke, monteringsanvisning,

Monteringsanvisning

Sammen med ordregrunnlaget er det en monteringsanvisning som vi anbefaler at du følger ved montering av ny turbo fra oss. Du kan også lese denne under her.

På baksiden av monteringsanvisningen er våre garantibetingelser. Norges beste garantiordning!

Skru ut den gamle turboen

brukt turbo, gammel turbo, monteringsanvisning,
  • Sjekk så godt det lar seg gjøre at turboen som står i bilen er den samme som den som er mottatt.
  • Bruk gjerne rustløser på alle bolter og muttere som ser rustne ut.
  • Er det bolter eller muttere som sitter pga rust, prøv å gi de ett slag fra siden evt rett på om det er eneste mulighet.
  • Følg helst bilprodusentens anvisninger angående turbobytte.

Klargjøring før montering

Monteringsanvisning, montering av ny turbo, verktøy, bytte turbo,

 

  1. Om mulig, finn årsaken til hvorfor turbo har havarert.

  2. Rengjør luftfilterhus, luftkanaler og slanger, bytt luftfilter. Kontroller at det ikke finnes fremmedlegemer i innsugssystemet. Spesielt viktig om kompressorhjulet er skadet og/eller mutteren, som holder kompressorhjulet på plass, mangler på den gamle turboen.

  3. Sjekk at oljetilførselsrør ikke har redusert oljegjennomstrømning eller er tett.

  4. Sjekk at oljereturrør ikke har redusert oljegjennomstrømning eller er tett.

  5. Bytt eventuelt oljetilførsel- og oljereturslanger/-rør dersom disse er tette eller skadet.

  6. Sjekk at kretsen for oljetilførsel til turboen er 100% ren. Dersom det er spor av koksdannelse, må årsaken finnes og utbedres. Ved stor radiell slakk på den gamle turboen er dette særdeles viktig.

  7. Sjekk eksosmanifold for sprekker og eventuelle fremmedlegemer.

  8. Sjekk at katalysator og/eller partikkelfilter ikke er tett (kan avleses i bilens diagnosesystem).

  9. Sjekk at evt. EGR ventil fungerer og er åpen.

RING OSS HVIS DU HAR SPØRSMÅL VED MONTERING

TURBO PROBLEM? rING TURBO1!

MONTERING AV NY TURBO

bytteturbo, Volvo, turbo1,
    • Rengjør motorens veivhus- og toppdekselventilasjon. Dette er spesielt viktig om turboen byttes pga. høyt oljeforbruk.

    • Skift alltid motorolje og oljefilter. Vær nøye med at oljestanden er korrekt. For mye olje i bunnpanna kan hindre oljeretur fra turboen og gi økt oljeforbruk.

    • Sjekk at turboen ser lik ut som den gamle, sjekk gjerne at de har samme turbonummer.

    • Fjern eventuelle plastplugger og tape fra turboen.

    • Monter inn turboen med nye pakninger. Bruk gjerne kobberfett el. lign. på boltenes gjenger.
      NB! Ikke bruk tetningsmasse/silikon/gjengetape på oljeflenser/-koblinger.
      Eksospasta må ikke benyttes mellom turbo og eksosmanifold.

Om nødvendig, korriger posisjon på eksoshus og/eller kompressorhus ved å løsne på skruer/klemmer/V-bånd. Pass på å feste godt til igjen.

OPPSTART OG BRUK AV MOTOR

En motor som har ny turbo
  1. Kjør motoren på starteren uten tenning med oljeretur frakoblet. Kjør motoren helt til det kommer olje ut gjennom oljeretur. Om dette ikke er mulig, hell olje på tilførselsiden på turboen.

  2. Start opp motoren og la denne gå på tomgang i ca. 5 minutter, uten rusing. Kontroller at det ikke finnes oljelekkasjer.

  3. Pass på ved hard belastning av motor, skal den alltid går 2-3 minutter på tomgang for å kjøle ned turbinhuset, og derved forhindre koksing av olje i lagerhuset før den stanses. Koksing fører ofte til turbohavari. Dette er spesielt viktig for bensinmotorer.