En turbo bruker energi fra eksosen som ellers hadde gått rett ut i luften, til å gi motoren mer luft som igjen gir økt motoreffekt. Eksosen fra motoren treffer eksoshjulet på turboen, som gjør at dette snurrer rundt. Eksoshjulet har en aksel som kompressorhjulet ( luftsiden ) er festet til med, med en mutter.Når eksoshjulet får kompressorhjulet til å snurre, så hentes det luft gjennom luftfilteret, som igjen presser luften videre gjennom intercooler for nedkjøling, for så til slutt å ende opp i innsugsmanifold som slipper luften inn til motoren.
En turbo trenger også olje for smøring, ettersom den både har radial og aksial lager. Mellom eksoshjulakselen og lageret ligger det da en oljefilm. Det er derfor det skal være litt sideveis slakk i en ny turbo når du kjenner på den med fingrene.
Turboen holder oljen inne i lagerhuset ( i midten av turboen ) ved hjelp en trykkforskjell. Det er høyere trykk på eksos og luftsiden, enn i senterdelen av turboen som igjen gjør at turboen er “tett”. I mange tilfeller hvor turboen lekker olje så skyldes dette ofte tett veivhusventilasjon, tett partikkelfilter osv.