Feilsøking av turbo
Det er mange måter å feilsøke en turbo på. Samtidig som det også er mye annet enn turboen som kan være årsaken til at turboen ikke fungerer som den skal. Her hjelper vi deg med feilsøking av turboen og hva annet du kan sjekke ved en mistanke om turbohavari.
For å kunne feilsøke, må du vite hvordan en turbo virker !
En turbo bruker energi fra eksosen som ellers hadde gått rett ut i luften, til å gi motoren mer luft som igjen gir økt motoreffekt. Eksosen fra motoren treffer eksoshjulet på turboen, som gjør at dette snurrer rundt. Eksoshjulet har en aksel som kompressorhjulet ( luftsiden ) er festet til med, med en mutter.Når eksoshjulet får kompressorhjulet til å snurre, så hentes det luft gjennom luftfilteret, som igjen presser luften videre gjennom intercooler for nedkjøling, for så til slutt å ende opp i innsugsmanifold som slipper luften inn til motoren.
En turbo trenger også olje for smøring, ettersom den både har radial og aksial lager. Mellom eksoshjulakselen og lageret ligger det da en oljefilm. Det er derfor det skal være litt sideveis slakk i en ny turbo når du kjenner på den med fingrene.
Turboen holder oljen inne i lagerhuset ( i midten av turboen ) ved hjelp en trykkforskjell. Det er høyere trykk på eksos og luftsiden, enn i senterdelen av turboen som igjen gjør at turboen er “tett”. I mange tilfeller hvor turboen lekker olje så skyldes dette ofte tett veivhusventilasjon, tett partikkelfilter osv.
Illustrasjon er hentet fra www.turbodynamics.co.uk
VNT / VTG turbo
De fleste dieselbiler har i dag såkalt “VNT” eller “VTG” turbo. Denne mekanismen gir økt effektivitet og muligheten til bedre effekt på lavt turtall. Når motoren har lavt turtall så er åpningen på “vingene” liten, som gjør at eksosen får høyere fart mot eksoshjulet. Dette gjør at turboen spinner opp fortere. På høyere turtall så åpnes “vingene” som gjør at eksosen bremses mer og forhindrer at hjulet går for fort rundt. Dette igjen styres av en aktuator som stort sett styres av vakum.
Den mest vanlige årsaken til turbobytte nå om dagen, er koksing i vnt / vtg mekanismen som gjør at den nevtne operasjonen ikke går som normalt. Dette fører ofte til at bilen går i nødmodus eller mister effekt. Det er dessverre ikke noe som kan fikse dette over det lange løp. Den eneste muligheten er da en ny turbo.
Vi selger turboer fra Garrett, Borg Warner, Toyota, Mitsubishi, Holset og IHI.
Partikkelfilter og turbo
Hva gjør partikkelfilteret og hvorfor skal jeg feilsøke dette ?
I 2005 kom partikkelfilteret på dieselbiler og ble standard på alle dieselmotorer etter 2009. Dette for å redusere utslipp iht til nye miljøkrav. All eksosen som dieselmotoren produserer, går gjennom turboen og så gjennom partikkelfilteret, videre gjennom eksosanlegget, før det til slutt slippes ut i nærmiljøet. Selv om ideen med å skape mindre utslipp, er god, så er ofte partikkelfilteret årsaken til mange problemer for bileiere og verksteder.
Hva skjer når filteret blir tett ?
Når partikkelfilter tetter seg, så blir ikke motoren kvitt eksosen på riktig måte. Dette skaper et baktrykk og eksostemperaturen inne i eksoshuset øker. Ved baktrykk og en høyere eksostemperatur kan turboen bli påvirket på flere måter.
- Eksoslekkasje mellom senterdel og eksoshuset på turboen.
- Turboen regulerer ikke som normalt i vnt-mekanismen pga baktrykket.
- Oljelekkasje på luftsiden av turboen.
Hvordan forhindre eller løse problemet ?
En dieselbil med partikkelfilter er designet for å brenne rent filteret selv. Dette skjer når bilen brukes på langkjøring og eksostemperaturen er høy. De fleste som kjører en dieselbil i dag, bruker den veldig mye til småkjøring og da tettes filteret. For å forhindre problemet kan du endre kjøremønster. Ved å bruke bilen over lengre strekninger så brennes filteret rent av seg selv. For å fikse problemet med et tett filter kan følgende gjøres.
- Bytte ut partikkelfilter
- Rense filteret på et verksted.
- Fjerne partikkelfilteret og software. Dette er ikke helt lovlig, men mange velger dette for å unngå at problemet oppstår igjen.
Bør jeg sjekke dette når jeg setter inn en ny turbo ?
Det kan ta flere år før et partikkelfilter tettes, men når det først blir tett, så kan turboproblemer oppstå ganske raskt. Så ved et turboskifte der noen av de nevnte “symptomene” vises på turboen, bør partikkelfilteret sjekkes så det ikke oppstår et havari etter kort tid.Les mer om korrekt montering av ny turbo her.
Kom innom oss i Kongsberg for en hyggelig prat
HAR DU ET TURBOPROBLEM ? RING TURBO1 !
Vi lagerfører de fleste vakumklokker, med og uten sensor. Veil pris for vakumklokke uten posisjonsenor er 1727 + mva. Veil pris for vakumklokke med posisjonsensor er 2299 + mva. Kontakt oss for det du trenger.
Vakumklokke / Aktuator
En defekt vakumklokke gjør at turboen ikke regulerer som den skal. Enten pga defekt membran i vakumklokken eller pga ødelagt elektronikk i kontakten på vakumklokke med posisjonsensor. Hvis du er usikker på om klokken ikke holder på vakumet, så kan du gjøre følgende :
- Manuelt pumpe opp vakum på klokken for å se om staget flytter seg. Hvis det beveger seg etterhvert som du pumper og vakumet ikke synker, så er klokken tett.
- På turboer som har kontakt på vakumklokken, er det ikke uvanlig at elektroniken her slutter å fungere. Vi kan da levere ny vakumklokke med posisjonsensor.
I de tilfeller hvor vnt-mekanismen går tregt eller står fast så må du fjerne staget til vakumklokken fra armen på turboen. På de fleste turboer utenom Borg Warner ( KKK ) så er dette festet med et c-klips. Har du en Borg Warner turbo, så går staget gjennom armen på turboen og det er en mutter på hver side av vnt-armen. Da må du som regel løsne mutteren på enden av staget og fjerne hele vakumklokken fra turboen for at staget kan bevege seg fritt. Les videre for hjelp til montering av ny vakumklokke.
Ved bytte av vakumklokke og riktig justering av lengde på staget
Turboer med justering på aktuatorstag ( Garrett, Mitsubishi + + )
Fjern c-klipset der staget til vakumklokken er festet til armen på turboen. Hvis du skal bytte hele vakumklokken så skru også av boltene den er festet med. Ved montering av ny vakumklokke : sørg for at armen på turboen er helt “nede” ( lengst unna den settskruen som armen skal gå mot ). Skru braketten så den sklir lett inn på armen når armen er i bunn-posisjon.Skru på “hjulet” på staget, slik at staget står litt i spenn. Skru ca 1-2 mm. Stram låsemutter ( husk å holde forsiktig igjen på justeringsstaget med en tang så den ikke vrir seg) og fest c-klipset. Sett på vakumslange og evt kontakt.
Turboer med låsemuttere på aktuatorstag ( Borg Warner )
Løsne mutteren på enden av den ødelagte vakumklokken og skru løs bolter / muttere som vakumklokken er festet til turboen med. Du kan godt la den innerste mutteren stå som den gjør, så har du en ca posisjon når du skal montere ny vakumklokke. Fjern så den ødelagte vakumklokken. Monter den nye vakumklokken på turboen ved å tre staget til vakumklokken gjennom armen på turboen. Pass på at den innerste mutteren er på staget før montering. Denne mutteren kan du godt sette i ca lik posisjon som den gamle. Skru på bolter / muttere for å feste vakumklokke og så skru på mutteren på enden av staget til vakumklokken. Når armen på turboen er lengst mulig opp, skrur du på mutteren på enden, så denne går inntil armen på turboen. Vakumklokken skal ha 2-3 mm forspenn. Dette får du ved å skru 2-3 runder på den nederste mutteren. Stram så begge muttere og koble på vakumslange og evt kontakt.
Forstår du ikke helt fortsatt? Ring oss, så hjelper vi deg.
Vi lagerfører de fleste vakumklokker, med og uten sensor. Veil pris for vakumklokke uten posisjonsenor er 1570 + mva. Veil pris for vakumklokke med posisjonsensor er 2090 + mva. Kontakt oss for det du trenger!
Det kommer en plystrelyd fra motoren
Det er vanskelig å si sikkert om en plystre/hyle-lyd er et varsel på om turboen er ødelagt eller ikke. I mange tilfeller kan dette også skyldes en eksos eller luft lekkasje.
Hvis lyden helt sikkert kommer fra turboen så skyldes det følgende :
- Kompressorhjulet ( viften på luftsiden av turboen ) er skadet. Dette kan skyldes partikler som grus/sand/støv som har blitt sugd inn gjennom luftfilter og treffet hjulet. Dette kan igjen føre til ubalanse i turboen som da gir en plystrelyd.
- Ubalanse i turboen, grunnet andre årsaker. Evt at turboen som er satt inn, ikke er balansert skikkelig.
- Tett partikkelfilter.
Turboen lekker olje
Oljelekkasje fra turboen kan være et tegn på at turboen er ødelagt, men det kan også være andre ting som forårsaker dette. Hvis det er turboen som er ødelagt så burde du kunne sjekke dette ved å skru av slangen som kommer inn på luft-inn siden av turboen. Følg slange / rør fra luftfilteret, så kommer du til luft-inn siden. Her kan du da kjenne fysisk på turboen og evt se om det ligger mye olje. Turboen skal ha litt sideveis slakk, men ikke aksial slakk ( ut og inn ). Har den mye sideveis eller aksial slakk, så er det mest sannsynlig en grunn til å bytte turbo. Bare husk å finne ut grunnen til at turboen har blitt ødelagt så ikke det samme skjer igjen.
Er ikke turboen ødelagt, så ligger problemet med oljelekkasje et annet sted. Årsaker kan da være :
- Tett veivhusventilasjon / dårlig ånding.
- Tett partikkelfilter.
- For trang oljeretur.