MONTERING AV TURBO

En turbolader er et presisjonsprodukt som krever korrekt behandling og montering når den skal tas i bruk. Det er derfor avgjørende viktig at denne monteringsanvisningen følges nøye.
 

 

  1. KLARGJØRING FØR MONTERING

    1. Om mulig, finn årsaken til hvorfor turbo har havarert.

    2. Rengjør luftfilterhus, luftkanaler og slanger, bytt luftfilter. Kontroller at det ikke finnes fremmedlegemer i innsugssystemet. Spesielt viktig om kompressorhjulet er skadet og/eller mutteren, som holder kompressorhjulet på plass, mangler på den gamle turboen.

    3. Sjekk at oljetilførselsrør ikke har redusert oljegjennomstrømning eller er tett.

    4. Sjekk at oljereturrør ikke har redusert oljegjennomstrømning eller er tett.

    5. Bytt eventuelt oljetilførsel- og oljereturslanger/-rør dersom disse er tette eller skadet.

    6. Sjekk at kretsen for oljetilførsel til turboen er 100% ren. Dersom det er spor av koksdannelse, må årsaken finnes og utbedres. Ved stor radiell slakk på den gamle turboen er dette særdeles viktig.

    7. Sjekk eksosmanifold for sprekker og eventuelle fremmedlegemer.

    8. Sjekk at katalysator og/eller partikkelfilter ikke er tett (kan avleses i bilens diagnosesystem).

    9. Sjekk av evt. EGR ventil fungerer og er åpen.

       

 

  1. MONTERING AV NY TURBO

    1. Rengjør motorens veivhus- og toppdekselventilasjon. Dette er spesielt viktig om turboen byttes pga. høyt oljeforbruk.

    2. Skift alltid motorolje og oljefilter. Vær nøye med at oljestanden er korrekt. For mye olje i bunnpanna kan hindre oljeretur fra turboen og gi økt oljeforbruk.

    3. Sjekk at turboen ser lik ut som den gamle, sjekk gjerne at de har samme turbonummer.

    4. Fjern eventuelle plastplugger og tape fra turboen.

  1. Monter inn turboen med nye pakninger. Bruk gjerne kobberfett el. lign. på boltenes gjenger.
    NB! Ikke bruk tetningsmasse/silikon/gjengetape på oljeflenser/-koblinger.
    Eksospasta må ikke benyttes mellom turbo og eksosmanifold.

Om nødvendig, korriger posisjon på eksoshus og/eller kompressorhus ved å løsne på skruer/klemmer/V-bånd. Pass på å feste godt til igjen.

  1. OPPSTART OG BRUK AV MOTOR

    1. Kjør motoren på starteren uten tenning med oljeretur frakoblet. Kjør motoren helt til det kommer olje ut gjennom oljeretur.

    2. Start opp motoren og la denne gå på tomgang i ca. 5 minutter, uten rusing. Kontroller at det ikke finnes oljelekkasjer.

    3. Pass på ved hard belastning av motor, skal den alltid går 2-3 minutter på tomgang for å kjøle ned turbinhuset, og derved forhindre koksing av olje i lagerhuset før den stanses. Koksing fører ofte til turbohavari. Dette er spesielt viktig for bensinmotorer.

Rask levering

Tlf : 32 76 70 00

Åpningstider

Man - Fre 08 : 00 - 16 : 00

Kontakt
BESØK OSS

Turbo1 AS

Skrimveien 8

3615 Kongsberg

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

© 2020 Turbo1 AS org.nr 965242716